Begroting 2021

Taakvelden

2.1 Verkeer en vervoer

Taakveld 2.1 Verkeer en vervoer

Portefeuillehouder:         J. van Hulsteijn
Beïnvloedbaarheid:         I. Volledig financieel en beleidsmatig te beïnvloeden, autonome taak.

Wat willen we bereiken?

  • We willen het aanzien van de gemeente Gennep, het gevoel van veiligheid en het woongenot verhogen. Een opgeruimde en goed onderhouden leefomgeving is het visitekaartje van de gemeente Gennep en maakt de gemeente toeristisch-recreatief aantrekkelijker.
  • Een openbare ruimte waarbij de inrichting en het onderhoud afgestemd zijn op de invloed van klimaatadaptatie, hittestress en regenwater.
  • Verbeterde doorstroming van (vracht)verkeer op gebiedsontsluitingswegen en kernen.
  • De bereikbaarheid van Gennep verbeteren met aandacht voor verkeersveiligheid, sociale veiligheid en doorstroming op lokaal en regionaal niveau. Conform bindende landelijke afspraken is het beleid gericht op terugdringing van het aantal doden en ernstig gewonden door gedragsbeïnvloeding en fysieke aanpassingen.
  • Veilige en toegankelijke wegen en paden die op een duurzame manier worden onderhouden.
  • We willen het fietsgebruik stimuleren en voor onze inwoners en toeristen een fietsvriendelijke gemeente blijven.
  • Een aantrekkelijk mobiliteitssysteem en betere ruimtelijk economische bereikbaarheid.

Wat gaan we er voor doen?

  • We schakelen BuitenWerk en andere partijen in voor het onderhouden van de openbare ruimte, en waar nodig brengen we de inrichting en het beheer van de openbare ruimte op een duurzame manier op het gewenste niveau. We hebben hierbij nadrukkelijk aandacht voor het versterken van de bermen in het buitengebied en onderhoud aan asfaltwegen en bestratingen.
  • Op basis van het geactualiseerde wegenbeheerplan onderhouden we de wegen op niveau B.
  • We geven uitvoering aan het uitvoeringsprogramma van het GRP. In 2021 staat de volgende locatie op het programma: Heesweg in Heijen. Bij de herinrichting houden we rekening met de gevolgen van hittestress en regenwater. Dit doen we door meer groen aan te brengen en regenwater te scheiden van het vuile water.
  • We blijven in gesprek met de aanwonenden van de Zwarteweg en bespreken of de nu uitgevoerde aanpassingen het gewenste effect hebben. Daarnaast zal, na de aanleg van de verbindingsweg, bekeken worden of de Zwarteweg binnen de bebouwde kom nog verdere aanpassingen nodig heeft.
  • De bestemmingsplanprocedure om te komen tot de aanleg van de verbindingsweg zal doorlopen worden. In 2021 geven we ook de landschappelijke inpassing nader vorm. Daarnaast voeren we de nodige vervolgacties uit, zoals de civieltechnische uitwerking en de verwerving van de benodigde gronden. We betrekken de omwonenden actief bij de uitwerking. We communiceren regelmatig over de voortgang.  
  • In het kader van de uitbreiding van haven Heijen passen we het kruispunt Hoogveld-Groote Heeze-Hoofdstraat Heijen aan.
  • We verkennen de mogelijkheden om samen met bewoners aandacht te vragen voor de verkeersveiligheid in hun wijk (conform project 'Veilig op weg' uit Horst aan de Maas).
  • We onderzoeken de mogelijkheden om de grensovergangen tussen Gennep en Hommersum te verbeteren.

Beleidsindicatoren

Omschrijving

2017

2018

2019

Aantal verkeersongevallen

108

75

71

Aantal gewonden bij verkeersongevallen

15

16

15

Aantal dodelijke verkeersongevallen

1

1

0

Ziekenhuisopname na verkeersongeval met een motorvoertuig

7

6

4

Verkeersongevallen met een gewonde fietser

1

3

6

In de cijfers zien we een stijging in het aantal ongevallen met een gewonde fietser. Het aantal ongevallen is echter relatief laag waardoor het moeilijk is hieruit al een trend op te maken. Bij drie van de ongevallen met een gewonde fietser in 2019 is vast komen te staan dat een automobilist de veroorzaker van het ongeval was. Alle ongelukken met een gewonde fietser zijn gebeurd op een andere locatie, waardoor we niet kunnen concluderen dat een bepaalde situatie onveilig is voor fietsers. De slachtoffers variëren in leeftijd van 14 tot 74 jaar. Door de diversiteit in leeftijden kunnen we ook op basis van leeftijd van de slachtoffers geen conclusies trekken. Maatregelen om de veiligheid voor fietsers te verbeteren zijn op basis van de ongevallencijfers niet eenduidig te bepalen.

Deze pagina is gebouwd op 11/11/2020 09:17:06 met de export van 11/11/2020 08:43:29