Begroting 2021

Taakvelden

1.2 Openbare orde en veiligheid

Taakveld 1.2 Openbare orde en veiligheid

Portefeuillehouder:          H. Teunissen
Beïnvloedbaarheid:         III. Overwegend niet financieel en beleidsmatig te beïnvloeden.

Wat willen we bereiken?

  • We willen zowel de objectieve als subjectieve veiligheid verder verbeteren. We gaan voor beperking van de slachtofferkans, vergroting van de pakkans en verhoging van de aangiftebereidheid onder slachtoffers. Hierbij hebben we specifieke aandacht voor de kwetsbare doelgroepen en mensen met een verhoogde slachtofferkans.
  • We gaan voor verdere professionalisering in de aanpak van georganiseerde en/of ondermijnende criminaliteit, met een betere inzet van (nog door te ontwikkelen) bestuursrechtelijke instrumenten en handhavingsactiviteiten. We gaan structureel en intensiever samenwerken binnen de gemeente over vakgebieden heen en met ketenpartners: één weerbare en georganiseerde overheid tegen (georganiseerde) criminelen.
  • We willen geen coffeeshops en/of waterpijpcafés in Gennep.
  • We beperken zo veel mogelijk het risico dat iemand tussen wal en schip terecht komt door tijdig, met onze partners, de juiste hulp en ondersteuning aan te bieden.
  • We willen dat overlastgevend en crimineel gedrag van jeugd ‘duurzaam’ vermindert en de focus meer komt te liggen op perspectief. We willen het gebruik van zowel soft- als harddrugs terugdringen.
  • We willen op basis van duiding van objectieve cijfers en de meting van subjectieve veiligheid kunnen communiceren over het veiligheidsniveau in de gemeente en de verschillende wijken. We maken trends en ontwikkelingen hierin inzichtelijk en duiden deze, afgezet tegen andere gemeenten en de landelijke stand van zaken. We benutten de informatie die binnen onze gemeente aanwezig is om, samen met onze ketenpartners, veiligheidsissues zo effectief mogelijk aan te pakken met de beschikbare schaarse capaciteit.
  • We willen afname van criminaliteit, toename van het veiligheidsgevoel en willen (escalatie van) complexe zorg- en veiligheidsproblemen ten gevolge van ongewenst gedrag voorkomen.
  • We gaan voor vermindering van het aantal overlastmeldingen.

Wat gaan we er voor doen?

  • We implementeren het digitaal opkopersregister voor de aanpak van heling.
  • We organiseren de Week van de Veiligheid.
  • We dragen bij en nemen deel aan het intergemeentelijke interventieteam Limburg-Noord. (regiodeal)
  • We implementeren het Keurmerk Veilig Buitengebied. (regiodeal)
  • We dragen bij en nemen deel aan het project innovatieve controlemethoden tegen ondermijning. (regiodeal)
  • We dragen bij aan de bewustwordingscampagne ondermijning en implementeren Meld Misdaad Anoniem. (regiodeal)
  • We ontwikkelen een communicatiestrategie arbeidsmigranten. (regiodeal)
  • We ontwikkelen een informatiebrochure ondermijning. (regiodeal)
  • We organiseren een startconferentie aanpak ondermijning Noord-Limburg. (regiodeal)
  • We handhaven integraal op risicolocaties (o.a. buitengebied,
  • recreatieterreinen, industrieterreinen en leegstandslocaties).
  • We geven specifiek aandacht aan het toezicht op huisvesting van arbeidsmigranten om in overlastsituaties effectiever en in een vroeg stadium aan te pakken.
  • We actualiseren protocollen en afspraken betreffende Veilige Publieke Taak en Integriteit.
  • We vergroten de ambtelijke weerbaarheid tegen ondermijning.
  • We maken optimaal gebruik van de mogelijkheden die de Wet Bibob ons biedt.
  • We ondersteunen en verbinden de aanpak van zorgfraude.
  • We verbeteren bewustwording, handelingsperspectief en meldingsbereidheid van ondernemers, inwoners en instellingen.
  • We ondersteunen scholen bij de aanpak voor een veilige en gezonde school.
  • We ondersteunen bij de ontwikkeling van preventiebeleid  gericht op alcohol en drugsgebruik.
  • We optimaliseren de aanpak van multi-complexe zorg en veiligheidscasuïstiek.
  • We ontwikkelen en implementeren de aanpak rondom woonoverlast en burenruzies.
  • We houden bij zowel reguliere (horeca) ondernemingen als bij evenementen toezicht op de naleving van respectievelijk de Drank- en Horecawet als de verleende evenementenvergunning.
  • We geven integraal uitvoering aan de Landelijke Aanpak Adreskwaliteit ter bestrijding van
  • adresfraude en identiteitsfraude.
  • We richten ons bij overtredingen van de APV en andere lokale regelingen specifiek op kamperen, parkeren en visserij.  

Beleidsindicatoren

Omschrijving

2017

2018

2019

Verwijzingen Halt; daadwerkelijke aantallen (en per 10.000 jongeren)

20
(170)

16
(132)

17
(142)

Jongeren met jeugdreclassering (in % van alle jongeren van 12 t/m 22 jaar)

0,5%

0,5%

Nb

Winkeldiefstallen (per 1.000 inwoners)

0,9

1,72

1,76

Geweldsmisdrijven (per 1.000 inwoners)

3,2

Nb

Nb

Diefstallen uit woning (per 1.000 inwoners)

2,3

2,08

2,15

Aanpak geweldsdelicten / misdrijven met een grote impact

Omschrijving

2017

2018

2019

Woningcriminaliteit

56

39

Nb

Geweldsdelicten

55

50

Nb

Horizontale fraude

42

58

Nb

Aanpak georganiseerde en/of ondermijnende criminaliteit

Omschrijving

2017

2018

2019

Illegale handel

48

64

Nb

Verdere versterking ketenregie en aanpak zorg en veiligheidsthema's

Omschrijving

2017

2018

2019

E33 politiemelding: overlast door verwarde/overspannen personen

46

54

Nb

Jeugdoverlast meldingen politie

42

35

Nb

Doorontwikkeling ondersteunende organisatie en intelligence

Omschrijving

2017

2018

2019

Index onveiligheidsgevoelens

Nb

Nb

Nb

NB de beleidsindicatoren worden nog aangescherpt en aangevuld bij de doorontwikkeling van de ondersteunende organisatie en intelligence.

Deze pagina is gebouwd op 11/11/2020 09:17:06 met de export van 11/11/2020 08:43:29